Afscheid via Instagram is communicatief zwaktebod


Afgelopen weekend deed de burgemeester van Den Haag, Pauline Krikke, afstand van haar functie. In een video op Instagram maakte ze haar vertrek wereldkundig. Ze verkoos naar eigen zeggen een video op haar persoonlijke kanaal omdat ze het ‘de inwoners van Den Haag het eerst wil vertellen’. Een vreemde keuze die haar reputatie zeker geen goed heeft gedaan.
Foto: Bart Maat (ANP)


Instagram
Een gemiddelde inwoner van Den Haag volgt het nieuws niet via Instagram. De gemeente Den Haag heeft op dat medium 14 duizend volgers. Pauline Krikke zelf iets meer dan zes duizend. Dat is nog geen 1,5% van de bevolking van de stad. Niet bepaald een indicatie dat dat het meest logische plek is om de bewoners van Den Haag toe te spreken.

Mainstream media
De Hagenees leest het AD/Haagse Courant en kijkt het Journaal en Omroep West. De mainstream media dus. Door die niet bedienen op zo’n belangrijk moment etaleer je als bestuurder niets anders dan angst en gebrek aan zelfreflectie. Met de keuze voor een boodschap op Instagram wekt Krikke de indruk geen lastige vragen meer te willen beantwoorden. Terwijl daar alle aanleiding toe was. Afgelopen Nieuwjaarsnacht stond letterlijk een deel van de stad in de fik. Bewoners van de stad willen graag weten hoe herhaling voorkomen kan worden, zonder terug te gaan naar hordes Kerstboom rausende jongeren.

Reputatiemanagement
Bij Krikke leek het beschermen van haar eigen reputatie belangrijker geworden dan het beantwoorden van lastige vragen. Het debat in de gemeenteraad dat voor donderdag stond gepland is inmiddels afgezegd. Het afscheid van Pauline Krikke laat zien dat je de bewoners van een stad geen dienst bewijst door exclusief te communiceren via een ‘sociaal’ medium. De bewoners van Den Haag blijven nu verstoken van (politieke) duiding en niemand weet precies wat men de komende jaarwisseling kan verwachten. Daar lees of hoor je niets over op Instagram.

Moderne overheidscommunicatie
Ook voor haar eigen reputatie bleek de keuze voor Instagram een communicatief zwaktebod. Natuurlijk, je houdt in een videoboodschap alle regie. Maar het beeld dat je uitstraalt is defensief en alles behalve persoonlijk. Omdat elke vorm van duiding, ruimte voor kritische vragen en kracht ontbreekt. Een video op social media kan een mooie aanvulling zijn maar nooit de alle (overheids)communicatie vervangen bij zo’n belangrijke dossier en/of een beslissing om je taken neer te leggen.

De politieke arena
Je ambtsketen afleggen is nooit leuk en (overheids)communicatie speelt op zo’n moment een belangrijke rol bij het beschermen van je reputatie. Waarschijnlijk was de reputatie van Krikke aanzienlijk minder (ver) beschadigd wanneer ze een brief naar de gemeenteraad had gestuurd of in ieder geval de eerste termijn van een gemeenteraadsdebat had afgewacht. Dat is ook de plek waar je als burgemeester verantwoording aflegt: de politieke arena.

Het afscheid van Krikke illustreert dat gebruik van social media en moderne communicatiekanalen nooit in de plaats mag komen van het afleggen van (publieke) verantwoording. Dat is uiteindelijk niet in het belang van de bestuurder en al helemaal niet van de inwoners van de stad.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Dokters en bestuurders: communiceer eerder en laat dilemma’s zien

Ode aan de kraamzorg

Kinderopvang mag geen luxegoed worden