Afscheid via Instagram is communicatief zwaktebod
Afgelopen weekend
deed de burgemeester van Den Haag, Pauline Krikke, afstand van haar functie. In
een video op Instagram maakte ze haar vertrek wereldkundig. Ze verkoos naar
eigen zeggen een video op haar persoonlijke kanaal omdat ze het ‘de inwoners
van Den Haag het eerst wil vertellen’. Een vreemde keuze die haar reputatie
zeker geen goed heeft gedaan.
Foto: Bart Maat (ANP) |
Instagram
Een gemiddelde inwoner van Den Haag volgt het nieuws niet via Instagram. De gemeente Den Haag heeft op dat medium 14 duizend
volgers. Pauline Krikke zelf iets meer dan zes duizend. Dat is nog geen 1,5%
van de bevolking van de stad. Niet bepaald een indicatie dat dat het
meest logische plek is om de bewoners van Den Haag toe te spreken.
Mainstream media
De Hagenees leest het AD/Haagse Courant en kijkt het
Journaal en Omroep West. De mainstream media dus. Door die niet bedienen op
zo’n belangrijk moment etaleer je als bestuurder niets anders dan angst en
gebrek aan zelfreflectie. Met de keuze voor een boodschap op Instagram wekt
Krikke de indruk geen lastige vragen meer te willen beantwoorden. Terwijl daar
alle aanleiding toe was. Afgelopen Nieuwjaarsnacht stond letterlijk een deel
van de stad in de fik. Bewoners van de stad willen graag weten hoe herhaling
voorkomen kan worden, zonder terug te gaan naar hordes Kerstboom rausende
jongeren.
Reputatiemanagement
Bij Krikke leek het beschermen van haar eigen reputatie
belangrijker geworden dan het beantwoorden van lastige vragen. Het debat in de
gemeenteraad dat voor donderdag stond gepland is inmiddels afgezegd. Het
afscheid van Pauline Krikke laat zien dat je de bewoners van een stad geen
dienst bewijst door exclusief te communiceren via een ‘sociaal’ medium. De
bewoners van Den Haag blijven nu verstoken van (politieke) duiding en niemand
weet precies wat men de komende jaarwisseling kan verwachten. Daar lees of hoor
je niets over op Instagram.
Moderne overheidscommunicatie
Ook voor haar eigen reputatie bleek de keuze voor Instagram een
communicatief zwaktebod. Natuurlijk, je houdt in een videoboodschap alle regie.
Maar het beeld dat je uitstraalt is defensief en alles behalve persoonlijk.
Omdat elke vorm van duiding, ruimte voor kritische vragen en kracht ontbreekt. Een
video op social media kan een mooie aanvulling zijn maar nooit de alle
(overheids)communicatie vervangen bij zo’n belangrijke dossier en/of een
beslissing om je taken neer te leggen.
De politieke arena
Je ambtsketen afleggen is nooit leuk en
(overheids)communicatie speelt op zo’n moment een belangrijke rol bij het
beschermen van je reputatie. Waarschijnlijk was de reputatie van Krikke
aanzienlijk minder (ver) beschadigd wanneer ze een brief naar de gemeenteraad
had gestuurd of in ieder geval de eerste termijn van een gemeenteraadsdebat had
afgewacht. Dat is ook de plek waar je als burgemeester verantwoording aflegt:
de politieke arena.
Het afscheid van Krikke illustreert dat gebruik van social
media en moderne communicatiekanalen nooit in de plaats mag komen van het
afleggen van (publieke) verantwoording. Dat is uiteindelijk niet in het belang
van de bestuurder en al helemaal niet van de inwoners van de stad.
Reacties
Een reactie posten